Morgontankar på en folkhögskola

God morgon en torsdag som denna!
Om en kvart serveras det frukost. Jajjemen - det är lyxigt värre att bo på folkhögskola och få frukost (och lunch också för den delen) serverad.
Jag är mest trött idag... Har nog sovit lite knackigt. Imorgon är jag ledig och kan sova så länge som jag vill. Det är nästan lika lyxigt som att få frukosten serverad - att vara ledig på fredagarna.
Reflektion: varför är det så intressant att hitta "problem" att prata och klaga kring... Det klagas ofta på än det ena och än det andra och jag tänker:
Det verkar ofta inte finnas något direkt syfte att gnälla av sig lite konstruktivt för att sedan göra en förändring, förbättring... Nej, det ska liksom bara klagas för klagandets skull... gärna om och om igen...
Jag fattar inte! Vad får man ut av detta?! Vilka behov blir tillgodosedda?
Även om saker inte är perfekta och en situation kanske inte är helt ultimat. "kaffet är ALLDELES för dyrt" så är det ju inget att lägga energi på... ingenting förändras för att jag spiller tid och energi på detta faktum. Visst - man kan ju gå via t.ex. politiken och försöka pressa priserna, men ärligt talat - det finns så mycket annat att lägga sin energi på. Och vad gör det om 100 år egentligen?! Några extra kronor som man lagt ut på kaffe under sin studietid spelar ingen större roll...inte ens nästa vecka spelar det någon roll.
Okej... nu ska jag släppa denna tråd. Over and out


Kommentarer
Postat av: Magnus

Vad skulle alla människor göra om allt gnällande försvann. Det skulle ju bli urtrist. Om man inte fick gnälla då skulle man ju bli tvungen att själv ta i tu med de problem man stöter på. Hur skulle det se ut?

Postat av: Mia

Okidoki...jag hör ju vad du säger (eller rättare sagt: läser vad du skriver) men som du säkert förstår håller jag inte med. Att ta itu med problemen själv är kanske just vad många borde göra. Jag tycker så klart att det finns situationer där det kan vara skönt att gnälla av sig lite och då det verkligen fyller någon funktion, kanske när något speciellt har hänt, något man verkligen behöver prata av sig om. Till vardags är det bara tråkigt och negativt. //Optimisten *ler*

2007-02-15 @ 20:02:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback