Självbild

Filosofi-Mia funderar.
Har vaknat på djupingsidan idag... här kommer lite filosofiska tankar en söndag som denna....

Ibland undrar jag vad det är som skapar vår självbild...

Är det hur andra ser oss? 
Hur andra ser mig är onekligen något jag inte kan ha en aning om... vad andra tänker och tycker är inget jag vet och kan detta då påverka mig?
Är det hur vi ser oss själv i andra?
Jag speglar mig i männiksor jag möter och andra speglar sig i mig. Påverkar detta den bild vi har av oss själva?
Finns självbilden inuti oss?
Om bilden av mig själv bara finns på insidan borde den inte kunna förändras. Det verkar inte så utvecklande... Fast självbilden kanske är en kombination av alla de tre sätt jag skrivit... och kanske fler som jag inte känner till...

Tanken var nog inte att komma fram till något... det har jag heller inte gjort.
Snarare var det nog att sätta ord på, och fundera kring vilken bild jag har av mig själv och vad som skapar och påverkar den... Några tankar från dig som läser?!

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Jannica

Jag tror inte att något är konstant, inte heller vår självbild. Jag tror att den ändras och modifieras i takt med att man mognar och olika upplevelser man har, inombords och i mötet med andra. Tror absolut att det kan vara en kombination av allt det du skrev.
Älska djupa söndagar eller vad? :)

2007-09-02 @ 14:47:34
Postat av: Mia

Hej filosofen! *ler*
Ja... tur att saker förändras, att din och min självbild samma som när vi var tonåringar. Pust, vilka problem vi tyckte att vi hade... får skylla på hormonerna! ; )


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback